Alvászavar teszt egy percben

A non-farmakogén, azaz nem gyógyszeres inszomnia kezelés célja, hogy először föltárjuk azokat a pszichés okokat, negatív beidegződéseket, melyek következtében kialakult az inszomnia, illetve melyek fenntartják a korábban kialakult mintázatokat. Ez után különféle technikákkal, módszerekkel (pl. relaxációs módszerek, gondolkodási mintákat érintő módszerek) igyekszünk ezt fölülírni, átalakítani.  

 

Nem gyógyszeres inszomnia kezelés pszichológus szakemberrel folytatott konzultációk sorozatából áll, melyek során közösen tárjuk föl az insomnia hátterében meglévő kiváltó és fenntartó tényezőket, és páciensünk fokozatosan sajátítja el a számára legmegfelelőbb technikát, mely segítségére van ezek hatékony kezelésében. Ez lehet relaxáción alapuló technika is, de történhet egyéb módszerek igénybevételével, mint pl. az NLP módszerek, gyakorlatok (ld. lentebb).

Szakértő: Bodnár Eszter

A kezdeti lépések

A nem gyógyszeres inszomnia kezelés első konzultációja során föltárjuk, hogy a páciensünk inszomniája mikor, hogyan kezdődött és milyen konkrét tünetekkel jár, mik azok a tényezők, amik kiválthatták és fönntartják, van-e bármiféle mintázata (időbeli, térbeli), és az érintett milyen módszerekkel próbálta korábban megszüntetni. Valamennyi információ birtokában azután pszichológus munkatársunk a pácienssel közösen dönti el az együttműködés kereteit, gyakoriságát, a találkozások számát.

A kezelés hosszát számos tényező befolyásolhatja, pl. a kiváltó tényező(k) életvezetésre gyakorolt hatása, a fennállás időtartama, a páciens előzetes tapasztalatai stb. Az insomnia kezelésében gyakran alkalmazzuk az un. autogén tréning módszerét (ld. lentebb), mely egy viszonylag kötött, 15 alkalmat magában foglaló konzultáció sorozat.

Mi az autogén tréning és hogyan működik?

Az autogén tréning egy olyan relaxáción alapuló módszer, melynek elsajátításával nagyobb testi és lelki egyensúlyt tudunk elérni. Segít megtapasztalni az ellazultság élményét, és annak a megtapasztalását is, hogy lelki és gondolati működéseink felett nagyobb kontrollt tudjunk gyakorolni. Az autogén tréninggel hatékonyabban kezelhető az inszomniát okozó stressz, a szorongás, jobban szabályozhatóakká válnak azok a gondolati körök, melyek fenntartják az inszomniás tüneteket. Rendszeres gyakorlásával hatékonyabban tudunk megküzdeni a mindennapi kihívásokkal is, hiszen a kontrollt életünk minden területére egyre jobban ki tudjuk terjeszteni. Mindezeknek köszönhetően felerősödnek a szervezet öngyógyító folyamatai is, javítja a közérzetet, jobban tudunk hatására pihenni, fokozható hosszabb távon a teljesítmény is, így segít a mindennapjainkban nagyobb egyensúly elérésében is.

Az autogén tréning 15 alkalom alatt elsajátítható módszer, alkalmanként 50-60 perces konzultációval (üléssel), mely során a korábbi élmények feldolgozása mellett a következő lépés elsajátítása is megtörténik. Az (általában) heti rendszerességű találkozások között a páciensek az ülések közti időben is gyakorolják a módszert, minden nap kb. 15-20 percet.

Mi a Neuro Lingvisztikus Programozás (NLP) és hogyan működik?

A Neuro Lingvisztikus Programozás az emberi tapasztalás három legjelentősebb összetevőjét foglalja magában: az idegrendszeri folyamatokat, a beszédet, nyelvi hatásokat és azt a készségünket, hogy viselkedésünket, viszonyulásainkat hatékonyan képesek vagyunk szabályozni, programozni. Az idegrendszer szabályozza a testi funkcióinkat, a beszéd meghatározza, hogyan lépünk kapcsolatba, hogyan kommunikálunk az emberekkel, a programozás pedig a világ modelljeit jelenti, melyeket mi alkotunk, amikben gondolkodunk, ahogyan viselkedünk.

Az Neuro Lingvisztikus Programozás egy olyan módszer, amivel föl tudjuk tárni az átélt élményeink mögött húzódó hiedelmeinket, gondolatainkat, motivációinkat, melyek tudatosítása után hatékonyabban leszünk képesek azokat olyan módon “átprogramozni”, mely segíti a mindennapok jobb megélését. Ez jótékony hatással van pl. az álmatlansággal, különféle félelmekkel való megközdésre, a hatékonyabb kommunikáción és megküzdési módok elsajátításán keresztül képes jobban oldani a stresszt, gondolati és viselkedési mintáinkat pedig segít a valós helyzetekhez hatékonyabban hozzáigazítani.

Kinek ajánljuk a nem gyógyszeres inszomnia kezelést?

  • Azoknak, akiknél az inszomniás tünetek hátterében nem tárható föl elsődleges alvásbetegség, mégsem tudnak aludni.
  • Azoknak, akik úgy érzik, hogy olyan mértékben foglalkoztatják őket a mindennapi problémák, konfliktusok, gondolatok, hogy „nem tudják leállítani az agyukat”, az éjszaka is „pörög”.
  • Azoknak, akik úgy érzik, hogy nem az ő kezükben van az irányítás, hiszen nem tudják sem kontrollálni, sem pedig ellenőrizni az alvásukat.

Jelentkezzen inszomnia kezelésünkre, hogy visszakapja az irányítást az éjszakái fölött!

Jelentkezem az inszomnia kezelésre