Életmód

Mire figyeljünk a vasárnapi óra átállításkor?

A SomnoCenter alvásszakértője, a Honvédkórház Alvásdiagnosztikai részlegének vezetője. A Magyar-, az Európai- és az Amerikai Alvástársaság tagja.

Amíg a téli átállás egy óra extra alvással ajándékoz meg minket a sötét téli reggeleken, addig a kora tavaszi óra átállítás átmenetileg megnehezíti a reggeli ébredésünket. Vasárnap egy órával kevesebbet alszunk, újra órát állítunk, mire figyeljünk? Dr. Terray-Horváth Attila lát el minket tanácsokkal.

Kezdjük egy megnyugtató ténnyel, agyunk az egy óra „adok-elveszek” változást 24 órán belül átvészeli, persze vannak egyéni különbségek, de nem egy jó és eleget alvó embernél, hanem azoknál, akik eleve keveset vagy rosszul alszanak.

Mi történik, amikor egy órát elveszítünk alvásunkból?

A szervezetünk úgynevezett alvás restrikcióba kerül, reggel álmosabban ébredünk, este korábban elálmosodunk, ingerlékenyebbekké válhatunk, átmenetileg és kismértékben megérezzük az alváshiány következményeit.

Veszélyes az egy óra alváshiány a szervezetünkre?

Egy normál alvás idejű (7-9 óra) ember esetében a szervezetet ért átmeneti alváshiány nem jár negatív hatásokkal, veszélyekkel.

Kiknek okozhat problémát az óra átállítás?

  • azoknak, akik eleve keveset alszanak, az úgynevezett rövid alvóknak (short sleeper), akiknek alvás ideje 6 óra alatt van
  • idősebb korosztálynak, akik alvás-ébrenlét szabályozásuk nehezebben és lassabban alkalmazkodik a változáshoz
  • krónikus szívbetegségben megterhelő lehet, ugyanis szívünk fokozottan érzékeny az alváshiányra, átmeneti vérnyomás emelkedés előfordulhat
  • krónikus alvászavarban (inszomnia) szenvedőknek

Mit tegyünk szombat este, hogy az óra átállítás ne okozzon problémát?

Normál alvóknál nincs teendő (az átállás gyors, az átmeneti álmosság, a hétvége miatt nem okoz problémát).

Mindazoknak, akik keveset alszanak, érdemes egy órával korábban lefeküdni, hogy elkerüljenek egy kellemetlen nappali bealvást vagy az alváshiány okozta fáradságot.

Idősebb korosztály esetében is javasolt a korábbi lefekvés vagy a délutáni 30 perces szundi beiktatása egy napig.

Fontos, hogy ne változtassák meg a reggeli ébresztés időpontját, az mindenképpen az átállított új idő szerint ugyanabban az időben történjen. Ha eddig 7-kor keltek, ne változtassák meg! Agyunk és biológiai óránk csodálatos alkalmazkodó képessége a megváltozott új időpontokhoz alkalmazkodni fog, ha azok állandóak maradnak.

Legyen szép, hosszú szombat estéje mindenkinek!

 

 

Hasznosnak találta?Ossza meg ismerőseivel