Milyen alvászavarom lehet az allergiától?

Tapasztalt alvásszakértő orvosainkkal és csúcsminőségű alvásvizsgálatainkkal várjuk mindazokat, akik szeretnének újra kipihenten ébredni. Budapesti, pécsi és szegedi alvászavar központjaink valamennyi alvászavarra személyre szabott terápiás megoldást nyújtanak !

Nem kérdés: az allergia cseppet sem kellemes dolog. Tünetei alaposan megkeserítik mindennapjainkat, a tüsszögéstől kezdve az orrfújáson át a szem könnyezéséig. Sajnos, ezen panaszok mellé még a kialvatlanság is társulhat. De hogyan kapcsolódik az alvászavar az allergiához?

Sokak számára lehet ismerős a forgolódás éjszakánként. Van, akinek elaludni sem sikerül, ám ha mégis, felébred és álmatlanul hánykódik ágyában. Alvászavar esetén számos dologra gyanakodhatunk – elsősorban a stresszre, érzelmi- vagy a munkánkkal kapcsolatos problémákra, melyek hatására képtelenek vagyunk nyugodtan pihenni.

Allergia és alvászavar?

Aki azonban allergiás, felmerülhet benne, hogy ez az egészségügyi gond áll a hátterében. Nem csupán a komolyabb betegségek – például magas vérnyomás vagy gyomorproblémák – járnak alvászavarral, hanem az allergia is.

Miképpen járul hozzá az allergia az alvászavarhoz? Mindez közvetlenül és közvetetten is történhet. Az első esetben teljesen természetes, hogy nem tudunk pihenni, ha orrunk bedugulása miatt nem kapunk rendesen levegőt, vagy annyira viszket a bőrünk, hogy jóformán ez köti le gondolatainkat, s a fizikai tünet nem hagy elaludni.

Közvetetten ugyanakkor az allergia úgy okoz alvászavart, hogy egy különleges vegyület szabadul fel a szervezetben: a hisztamin. Hatása alvásproblémákkal járhat.

A hisztamint okolhatjuk az allergiás tünetekért – befolyásolhatja az allergiásokat azért, mert túl érzékenyek rá. A másik lehetőség, hogy szervezetükben túlságosan nagy mennyiség termelődik belőle. Utóbbi akkor fordulhat elő, ha mérsékelt a testben a hisztamint lebontó enzim hatékonysága.

Csakhogy a hisztamin olyan tulajdonságokkal bír, melyek éberséget váltanak ki. Nem nehéz kitalálni ezek után, mi az eredmény. Amennyiben a szervezetben nagy mennyiségben található meg e vegyület, az illetőnek gondjai lehetnek az alvással.

Az alvászavar kezelését illetően érdemes észben tartani, hogy az mindig csak egy tünet – a mögöttes okot fontos kideríteni.

Az allergiásnak érdemes elgondolkodnia azon is, hogy ez a probléma pszichoszomatikus betegség – vagyis a lelkünk állapota is hatással lehet kialakulására, vagy akár súlyosbodására.

Az allergiában szenvedőknél a rossz közérzet, szorongás, depresszió és az alvászavar a leggyakoribb pszichés tünet. Számos esetben derül ki, hogy az allergia – s vele az alvásprobléma – jelentkezését valamilyen komoly kihívás vagy érzelmi sokk okozta, lehet az akár egy munkahelycsere is.

Van megoldás?

Amennyiben szeretnénk elérni, hogy szervezetünket kevésbé viselje meg az allergia és jobban alhassunk, az egyik leghatékonyabb módszer elkerülni az allergiát kiváltó dolgokat. Ha érzelmi problémák gyötörnek, kezeltessük magunkat. Tanuljuk meg kezelni a stresszt. Ha magas a pollenkoncentráció, ne menjük a szabadba. Gondoskodjunk arról, hogy otthonunk levegője minél tisztább legyen – az allergiás tüneteket por, poratka, penész és szőr is okozhatja.

Könnyíthetünk tüneteinken és az alvászavaron is, ha olyan berendezés van a lakásban, amely nem gyűjti be a port. Érdemes a kárpitokat, függönyöket lecserélni, szőnyeg helyett felmosható padlót lerakatni. Gyakran törölgessünk nedves ruhával, porszívózzunk akár hetente többször. Ha penésszel találkozunk otthonunkban, azonnal tegyünk lépéseket a megszüntetésére. Klímaberendezésünket tisztíttassuk ki rendszeresen!

Szellőztetni korán reggel és este érdemes – ilyenkor a pollen mennyisége kevesebb a levegőben.

Amennyiben tünetei nem enyhülnek, keresse fel dr. Tóth Eszter fül-orr-gégész szakorvos szakrendelését, ahol allergiáról, kivizsgálásáról és alvászavarairól is konzultálhat.

 

 

Hasznosnak találta?Ossza meg ismerőseivel