Hogyan alkalmazkodhatunk a többműszakos munkarendhez?

A SomnoCenter Pécs alvásszakértője, a Pécsi Orvostudományi Egyetem Neurológiai Klinika Alvásdiagnosztikai Központjának neurológus főorvosa. A Magyar és az Európai Alvástársaság tagja.

A többműszakos munkarendhez legkönnyebben a jól kialakított munkarenddel és a megfelelő szervezettséggel lehet alkalmazkodni. Az úgynevezett előreforgó munkarenddel például egyfajta rendszeresség alakítható ki, amit könnyebben tolerál a szervezet.  Hiszen nem össze-vissza, egyszer délelőtt egyszer éjszaka, majd délután kell dolgozni, hanem a szervezetünk természetes ritmusához közelebb álló rotációban: délelőtt, délután, majd az esti órákban.

Szintén nagyon fontos, hogy ha valaki többműszakos munkarendben dolgozik, biztosítva legyen számára nappal a megfelelő alvásidő, és ne kelljen ekkor hivatalos vagy családi ügyeket intéznie. Emellett vannak olyan egyszerű praktikák is, mint hogy az éjszakai műszakból hazafelé tartva viseljünk sötét napszemüveget, mérsékelve a fény élénkítő hatását. Ellenkező esetben pedig, amikor éjszaka kell teljes figyelmünk birtokában lenni, alkalmazzuk a fényterápiát, mely segít abban, hogy ne csökkenjen a koncentrációs képességünk.

Hasznosnak találta?Ossza meg ismerőseivel