Alvás és menstruáció – hogyan könnyítsünk panaszainkon?

A havi vérzés idején nemcsak a mindennapi teendők elvégzése, hanem az alvás is problémás lehet. A görcsök, a fájdalom, a hangulatzavar, hasmenés és hányinger mind okozhat alvászavart. Hogyan enyhíthetjük panaszainkat, hogy megkönnyítsük pihenésünket?

Előfordul, hogy nyugodt az alvás havi vérzés idején – ám sokan küzdenek álmatlansággal ezekben a napokban. Nem csoda, hiszen a menstruációhoz hat alvásprobléma is köthető. Az alhasi görcsök, a puffadás, a fejfájás, az erős vérzés és a fájdalom egyértelműen gátolják a pihentető alvást, de más is okozhat átmeneti alvászavart a menstruációhoz kapcsolódóan.

Ha elalvási nehezítettséggel, alvászavarral küzd valaki a vérzés első pár napjában, érdemes „levezető rutint” végezni lefekvés előtt – relaxáló, megnyugtató tevékenységeket. Ilyen például a meleg fürdő vagy zuhany, meditáció, relaxáció, jóga. Minden, ami segíti az elalvást.

De mi is történik ilyenkor? Az ovulációt követően, a ciklus második felében körülbelül fél fokot emelkedik a testhőmérséklet – normális esetben ez este csökken, elősegítve, hogy hamar elszenderedjünk és átaludjuk az éjszakát. Átmeneti tünetként jelentkezhet a magasabb testhő miatti alvászavar.

Van egy trükk, mellyel úgymond becsaphatjuk ilyen esetben a szervezetünket. Lefekvés előtt érdemes meleg vízben zuhanyozni vagy megfürödni. A testhőmérséklet így megemelkedik, de különbség lesz közte és a szobáé között – ez pedig a szervezetet arra készteti, hogy csökkentse a hőmérsékletét, könnyítve az elalvást.

Alvászavart okozhat a premenstruációs szindróma is. A hölgyek ilyenkor álmosabbnak érzik magukat, hangulatzavaruk lehet, szorongás, depresszió nyomaszthatja őket. Ennek élettani oka, hogy az ovuláció előtti időszakban az ösztrogén szint – mely felelős az általános jó közérzetért – megnő. A progeszteron viszont ovulációt követően emelkedik, s álmosságot okozhat. Mindkét szint esik menstruáció előtt, s a nők ilyenkor nem véletlenül tapasztalnak szorongást, depressziós tüneteket. Segíthetnek ezen a relaxációs technikák, a légzőgyakorlatok, a jóga.

Súlyos alvászavar esetén érdemes azonban szakemberhez fordulni. Elsősorban a tünetek enyhítését célozzuk meg pszichológus, esetleg pszichiáter segítségével.

Figyelmükbe ajánljuk még: Alvászavar teszt 1 percben

Amennyiben napközben olyan mértékű álmosságot tapasztalunk, hogy szükségét érezzük az alvásnak, pihenjünk le – de törekedjünk arra, hogy a szundikálás ne nyúljon 20-30 percnél hosszabbra, hiszen ez következő éjjel alvászavart válthat ki, kevésbé leszünk álmosak.

A menstruációhoz köthető, alvással kapcsolatos probléma az emésztési zavar is. Az alhasi vérbőség hasmenés, hányinger formájában jelentkezhet, mely szintén zavarhatja a pihenést. Mit tehetünk ez ellen? Lefekvés előtt, még ha kifejezett sóvárgást érzünk is, kerüljük az édességet – jégkrémet, csokoládét, valamint a pizzát és egyéb, nehéz ételek fogyasztását, mert rossz hatással vannak az emésztésre.

A menstruációs fájdalmakon gyógyszer bevétele segíthet. A izomgörcsök ellen is van megoldás. A végtagokban ilyenkor gyakran jelentkezhet görcs, melyet a test pozíciójának változtatásával oldhatunk. Nyújtsuk ki a lábakat, forduljunk az oldalunkra, hogy enyhíthessük a panaszokat.

A menstruációval összefüggő tüneteken első körben szakorvos, azaz nőgyógyászunk, kimutatott hormonzavar esetén pedig az endokrinológus segíthet.

Fontos tudni ugyanakkor, hogy amennyiben a fenti tünetek és alvászavar nemcsak menstruációhoz kapcsolódóan jelentkeznek, hanem tartósan fennállnak, szomnológushoz kell fordulnunk, aki kifejezetten az alvásproblémát kezeli majd.

Copyright: hootie2710 / 123RF Stock fotó





Folytassa itt a tájékozódástA Somnocenter kapcsolódó tartalmai

Visszaélnek a SomnoCenter Alvászavar Központ nevével

Felhívjuk pácienseink szíves figyelmét, hogy ismeretlen személyek SOMNIUS EÜ Szolg. Kft, és SOMNUS Eü Szolg. Kft, továbbá SomnoCenter Egészségügyi Szolgáltató Kft nevének felhasználásával valótlan tartalmú megbízási szerződéseket próbálnak megkötni otthon elvégezhető feladatokra, gyors pénzkereseti lehetőséggel.

Többet szeretne tudni az alvászavarokról? Használja keresőnket!

Melyik vizsgálatra szeretne jelentkezni?

Klikkeljen a részletekért és jelentkezzen online.

Bejelentkezés telefonon

Foglajon időpontot és kérjen részletes tájékoztatást munkaidőben, a központi telefonszámainkon.

Somnocenter