Koronavírus és álmatlanság – Az alvás is megváltozhat a beszűkült élettér miatt

Jelentősen nőtt az embereknél az álmatlanság jelenléte a koronavírus járvány kitörése óta – mutatott rá egy nemzetközi felmérés. A Covid-19 sajnos az alvásbetegségekre is kihat.

Egy nemzetközi felmérés szerint a koronavírus előretörésével az álmatlanság, az inszomnia a korábbi, 10-hez közeli értékhez képest most az emberek 17 százalékát érinti. A problémáról dr. habil. Faludi Béla, a pécsi Alvásmedicina Tanszék egyetemi docense beszélt.

Az átmeneti álmatlanság nem ritka dolog. Ám többnyire csak egy gondokkal teli életszakaszt érint. Krónikus inszomnia esetén az alvászavar 3 hónapon át és a hét nagyrészében folyamatosan fennáll.

A Covid-19 járvány két alvásbetegségre is kihat: ezek az inszomnia és a cirkadián ritmuszavar. A pszichés folyamatok felerősödtek az emberekben a koronavírus miatt, s ez növelheti az álmatlanságot. A cirkadián ritmuszavar növekedésének oka a karantén: otthoni munka, mindig azonos emberek, hasonló napi teendők.

A valódi jeladók, így a külső környezeti fény és a szociális tényezők beszűkülnek – cirkadián amplitúdó beszűkülés alakul ki, a nappali és éjszakai aktivitás különbsége csökken. Az alvás emiatt későbbre tolódhat, de vizsgálatok szerint az emberek alvásideje is megnőtt. Ennek ellenére is sokan panaszkodnak a kipihentség hiányára. Az ok: mivel kisebb az aktivitás, aludni sem kéne ennyit.

Figyelmébe ajánljuk: Alvászavar teszt 1 percben

A lelkiállapot is kihat az alvásra – a szorongás, a depresszió gyakran áll az inszomnia mögött, s ez a koronavírus-időszakban nem ritka.

Sokan későig a számítógép, tablet előtt ülnek, melyek LED-képernyője kékfény-ingerrel jár – hatására az agyi jeladónk csúsztatja az alvást. Elalvás előtt nem célszerű tévé, számítógép képernyőjét nézni.

A kevés alvás kihat a hormonrendszerre, a vérnyomás-szabályozásra és a keringésre. A memória is sérülhet.

Fontos, hogy ugyanabban az időben feküdjünk és keljünk, mozogjunk, lefekvés előtt csökkentsük a kékfénynek való kitettséget, a kávé-, alkohol- és nikotinbevitelt. Ha ezek ellenére sem javul kipihentségünk, érdemes alváscentrumot felkeresni.

A témáról bővebben itt olvashat:
https://vasarnap.hu/2020/11/25/a-covid-miatt-se-ejjelunk-se-nappalunk/

Music photo created by master1305 – www.freepik.com





Folytassa itt a tájékozódástA Somnocenter kapcsolódó tartalmai

Visszaélnek a SomnoCenter Alvászavar Központ nevével

Felhívjuk pácienseink szíves figyelmét, hogy ismeretlen személyek SOMNIUS EÜ Szolg. Kft, és SOMNUS Eü Szolg. Kft, továbbá SomnoCenter Egészségügyi Szolgáltató Kft nevének felhasználásával valótlan tartalmú megbízási szerződéseket próbálnak megkötni otthon elvégezhető feladatokra, gyors pénzkereseti lehetőséggel.

Többet szeretne tudni az alvászavarokról? Használja keresőnket!

Melyik vizsgálatra szeretne jelentkezni?

Klikkeljen a részletekért és jelentkezzen online.

Bejelentkezés telefonon

Foglajon időpontot és kérjen részletes tájékoztatást munkaidőben, a központi telefonszámainkon.

Somnocenter